Breitling - klockor för piloter
1884 började Leon Breitling att göra chronografer av hög kvalitet. Dessa var tänkta att användas inom flyget och för vetenskapliga test som krävde tidtagning. 1914 tog sonen Gaston över firman och började att utveckla modellerna. Breitling tog så småningom fram en första armbandschronograf som användes som instrument av piloter.
Den världskända klockan Chronomat
1923 utvecklade man en chronograf som hade egen start- och stoppknapp. Detta hade tidigare skötts med kronan man drar upp klockan med. Vid det här laget var Gaston Breitling till åren kommen och sonen Willy tog över familjens verksamhet.
1936 blev bolaget leverantör till The royal air force och 1942 kom den världskända klockan Chronomat ut på marknaden. Det var amerikanska stridspiloter som började använda klockan.
Den klockmodell man kanske först förknippar med Breitling är Navitimern. Den utvecklades 1952 och den skulle bli en helt ny epok i klockhistorien. Efter Rolex är detta världens mest kopierade armbandsur. Vid det här laget var nästan alla plan utrustade med Breitlings klockor i cockpiten. Astronauten Scott Carpenter bar 1962 en Cosmonaute chronograf när han åkte upp i rymdkapseln Aurora 7.
1969 gjorde man ett automatiskt chronografurverk. Breitling revolutionerade med den helt nya klockan Breitling Emergency. Det är den enda klockan som faktiskt har en radiosändare. Klockan är framtagen för flyget och kan användas vid nödsituationer. Radiosändaren sänder ut en signal på radionätet, 121.5 MHz, och fungerar som en reservsignal för flygets vanliga ELT-sändare. För militärt bruk så har Breitling utrustat Emergencyklockan med en miniatyrsändare som skickar ut en signal på militärens egna signal, 243 MHz. Under vanliga förhållanden och terräng kan signalen som Emergency skickar ut uppfattas på upp till 90 nautiska mil (167 km) av flyg på en höjd av 6 000 meter.
I en incident som visar hur Emergency kan användas för att rädda liv rapporterar Reuters om två brittiska piloter som efter att ha kraschlandat i Antarktis använt sin Breitling Emergency och blivit räddade efter att ett flygplan uppfattat och spårat deras nödsignal.
Breitling Emergency finns tillgänglig även för privatpersoner som inte innehar ett flygcertifikat, men dessa måste då skriva under ett avtal där de går med på att stå för fulla kostnader och konsekvenser om de skulle trycka på nödsignalsknappen.